Transformation

Vem är jag ens?

a) Spanar plötsligt som en värre haj på överprissatta märkeskläder för barn på Facebook-loppisar. Kastar ur mig begrepp som av, iso, spk och låter blicken fara över pandor och rådjur. Håhåjaja.

b) Kan vi prata om att jag känner något som liknar sorg över att Hugo fyller ett imorgon?! Första året med första barnet är såklart speciellt, men det känns ändå inte riktigt rimligt. Mycket blir roligare och kanske rentav lättare; saknar inte de där första hormonstinna svettiga veckorna då man trodde att han skulle spontankvävas och jag knappt vågade bli ensam hemma med honom. Ändå är det någonting med övergången från bebis till barn som känns sorgmodig – rådgivningen behöver inte hålla samma koll på honom, i andra människors ögon är han ett anonymt barn i obestämd ålder och inget litet knyte man engagerar sig i. Alltså jag vet inte. Nu när hans födelsedag på riktigt står vid dörren – för ett år sedan var jag redan incheckad på Jorv! – tror jag att det också blandas med en del av känslorna från förlossningens slutskede och de första halvkaotiska dagarna. Så mycket osäkerhet och rädsla i en redan färdigt så utsatt situation, puh!

Men det blev ju bra till slut. Nu har vi vår lockiga pratsamma lilla pojke. Och jag haffade visst en rådjurströja åt honom också.

2 kommentarer

Filed under babyliv

2 responses to “Transformation

  1. Förstår nog tanken på den där förändringen från liten och ny (lika med extra speciell kanske?) till ”bara” ett barn. Det känns säkert också vemodigt eftersom det tog sin lilla tid innan han kom, jag tänker att spädbarnstiden och alla tankar om den innan H fanns säkert är förknippat med många blandade känslor. Hoppas att ni får en jättemysig första födelsedag! Kram!

    • Tack ännu för den här fina kommentaren så hör två månader senare :D Du är alltid så klok! Hoppas vi kan sitta och vara tassiga och kloka på Nordstans McD igen ;)

Kommentera

