Mammalådetankar i efterhand

Åh, nygravida Muffins hade bloggat om mammalådan 2017 och det var roligt att se på bilderna. Jag gillar nästan regnbågsbodyn bäst, liksom den gråa som Muffins också lyft fram. Samt det faktum att byxorna verkar vettigare än dem vi fick, de där helsparkbyxorna till exempel, 80-talet ringde och ville ha dem tillbaka och fick dem tydligen också, bra så!

Sen är det tyvärr ett faktum att vi inte använde särskilt många produkter ur den låda vi fick (skrev om den här och här). Jag är otroligt imponerad och tacksam över att finska staten erbjuder det här alternativet, och det var såå spännande att få hem lådan förra våren. Hugo föddes dessutom en sådan tid på året att ylle- och collegehalaren passade honom bra hela den kalla tiden. De, liksom den underbara åkpåsen, har varit superba, liksom rånarluvan, talket och babynagelsaxen och kanske något till. Tyvärr satt många av kläderna extremt dåligt på Hugo, som må ha varit extremt spinkig, men jag har hört det från flera andra håll också. Vi försökte använda t.ex. de mintrandiga sparkbyxorna, men han fick in båda benen i en bunt och det gjorde ingen glad. En del av bodyna var riktigt bra, men obs storleksmässigt enorma! Väntar du barn nu: köp några 50:or och 56:or från t.ex. KappAhl och Lindex, mammalådekläderna funkar först senare.

Får vi någon gång ett andra barn kommer jag med glädje att stoppa ner hen i åkpåsen igen. Men då kommer vi att välja penga-alternativet.

4 kommentarer

Filed under babyliv

4 responses to “Mammalådetankar i efterhand

  1. Lotta

    Delar dina erfarenheter: åkpåsen, halarna och bl.a. nagelsaxen användes flitigt av båda barnen. Bodyna och framförallt byxorna däremot var alldeles för stora för våra spinkiga flickor. MEN, har senare ändrat åsikt gällande sparkbyxorna. Dom är ju jätte bra för smala barn. Spelar ingen större roll hur midjan ser ut, byxorna sitter i alla fall (så länge de inte har fotdel). Dessutom verkar dom ju bekväma och är faktiskt ganska söta. Tycker nästan det är lite synd att så många av sparkbyxorna bytts ut mot byxor.

    • Fast jag tror att den här lådans gammaldags byxor hade också fotdel? Men förstår vad du menar att de hade kunnat sitta bra, dock känns det som ett hiiimla bök med en liten bebis som dessutom var en aktiv blöjkonsument sina första veckor/månader :D Och man ser knappt nåt av bodyn? Däremot tänker jag mig nu någonslags jumpsuit i shortsmodell till sommaren, men det är ju inte riktigt samma sak haha

  2. Åh, jag tycker årets mammalåda är så mycket finare än fjolårets! Vi fick ju lådan från 2016 och så det var intressant att läsa vad du tyckte om den. Jag tyckte färgerna såg bättre ut på bild än i verkligheten, är ju inget fan av blått och den där helsparkdräkten i oklar blåturkos med bajsgröna detaljer tycker jag ser förskräcklig ut. :P Åkpåsen däremot är underbart söt! Jag har samma erfarenhet av de mintgrönrandiga byxorna, de är så påsiga! Passar inte alls på Max och då är han ingen liten baby. Hoppas de ska funka senare, men jag betvivlar. De röda byxorna, som jag tycker är ursöta och så mjuka och sköna, har han inte heller kunnat använda. På dem är fötterna för korta och själva byxorna för lösa eller nåt så han trasslade bara in benen i ena byxbenet. De minsta bodyna har funkar fint från början, även om de är något lösa. Helsparkbyxorna har vi använt ganska lite, men jag tycker faktiskt att de varit rätt praktiska att ha under då man ska klä sig för att vara ute. En ylleoverall köpte vi själva då den som kom i lådan förstås var alldeles för stor för en nyfödd, ytteroverall/åkpåse i strl 50-56 har vi lånat. Hoppas lådans overaller passar i vinter!

    • Jo, många av kläderna var direkt fula tyvärr, var inget fan av kombon gult-beige-mintgrön heller.. Fast bodyn med hundarna + dinosaurierna använde Hugo (vsg för viktig info! :D). Och åkpåsen är nog den finaste jag sett <3

      Känns ju som om man skulle vilja kunna välja mellan "sommarbaby" och "vinterbaby", jättefjantigt för er sen om Max inte kan använda någon av halarna som ändå är dyrare plagg att köpa själv!

Kommentera

