Dagar som går

Förmiddagarna är sig lika, jag vet att vara snabb med lunchen när de första trötthetstecknen börjar visa sig. Han sover länge sedan, jag får tid för att själv äta/tömma tvättmaskinen/se på SKAM. Ännu kan rutinerna frångås vid behov, kanske somnar han i bussen, jag kan amma ute på stan, snart kan han sitta i matstolar även annanstans än hemma. Än kan han underhållas med min famn och en gummigiraff. Jag fyller diskmaskinen hela tiden, vita Tema-skålar är konstant barskrapade på gröt, potatis, avokado. Jag träffar min chef och pratar om hur jag snart, alltför snart, ska återvända till jobbet. Att jag ändå får återvända hem igen, men då till en toddler, någon som äter ur skålar ännu fler gånger om dagen, som är mer beroende av rutiner. Jag träffar P över en bulle med sylt och grädde, det skiljer en halv graviditet mellan våra barn, hennes dotter har fått ett fint namn men är ett alldeles litet knyte som ryms på en underarm. Min bebis skrattar åt sig själv i spegeln över min axel. En kväll tittar vi på några filmsnuttar från när vårt barn var nyfött, han åmar sig i babynestet och viftar med händerna framför sitt ansikte och är så liten, så ny, jag undrar hur man ens släpper ut dem från sjukhuset, ut i världen. Var han faktiskt så där röd och vindögd och pyttig? Bär hem papper om kostråd, ramsor och säkerhet i hemmet från rådgivningen, bär hem ett kålhuvud mot mjölkstockning från Citymarket, suckar över det senare. Håller mitt sovande barn i famnen, hans varma fingrar runt mitt ena, svalare, fattar inte att min kropp, våra gener, byggde den där fantastiska.

Lämna en kommentar

Filed under babyliv

Kommentera

