Namngivningen

Välkommen till jorden min vän,
välkommen hem.

I söndags firade vi namngivning hemma hos mina föräldrar. Mamma hade fixat och fejat och stått i, det kändes ibland som att jag mest kom med frågor och åsikter från amningssoffan. Plus barnet då. Och kakan! Vi beställde cheesecaken vi hade som bröllopstårta, det var ett mycket kärt återseende. Skorna och bokstavsklossarna av sockermassa stod lillebrors J för, wow!

Samma J var, precis som på vårt bröllop, inlånad som hovmusikant och spelade den här fina trudelutten i början av ”ceremonin”. Sen berättade Jonathan och jag om de två gumödrarna som personer och vad vi tror/önskar att Hugo kommer att lära sig av dem. Sedan presenterade vi namnen, Hugo Martin Oliver, och berättade lite om deras etymologiska och personliga betydelse för oss. Inget desto längre protokoll, men vi ville ha någon slags ”tal” utan att det skulle bli alltför krystat. Sedan åt vi gott, försökte mingla enligt bästa förmåga även om det efteråt kändes som om jag inte hunnit prata med någon utom möjligen min ettåriga guddotter som stal min kakbit :D.
Dagens huvudperson blev oväntat akuthungrig strax före ceremonin, det var lite svettigt, liksom när vi tog lite familjebilder och han bestämde sig för att lätta på trycket. Rejält. Då fick man skratta och ta till tvättmaskinen och reservoutfiten*. Men i övrigt var han lugn och glad och sedvanligt asgullig. Och det var så fint att ha släkten och några vänner där, för hans skull. Den kvällen somnade vi glada – och fullkomligt utmattade.

*) Glömde för övrigt fota honom i den ursprungliga outfiten – fail! – så det måste vi ännu ta tag i härhemma..!

7 kommentarer

Filed under babyliv, fest

7 responses to “Namngivningen

  1. Jag tyckte väl att den där tårtan såg bekant ut. :) Vad roligt att ni så att säga återanvände den och piffade med babydetaljer. Och den där sången, så fin! Klarade ni er igenom den utan att stora snyftfesten utbröt?

  2. Det låter som en så lyckad fest!

  3. Pingback: Outfit of the (naming)day | Panorama

Kommentera

