BB-väskan

Har haft BB-väskans packning i bakhuvudet en tid redan, och nu börjar även gravidapparna påminna om att det faktiskt är dags att packa den (kääk!). I princip kan babyn komma närsomhelst mellan veckorna 37/38-42 – snacka om att vara tvungen att släppa på kontrollen med sådan info liksom..!

Vad man riktigt ska packa med i BB-väskan är, likt de flesta andra graviditetsrelaterade grejer, något man hör rätt motstridiga åsikter om. Massa kläder till babyn vs en body till babyn, massa godis och kläder till dig själv vs du får allt du behöver från sjukhuset etc. Jag har snokat på förslagen Jenna fick och vad hon slutligen packade med, och även sett Linn fick många (motstridiga) kommentarer (har dock förstått det som att man på finska sjukhus får mer kläder till mamman och barnet än i Sverige..?). Vid sidan av de mer obvious tipsen som amnings-bh och choklad/proteinpatukkor har jag hittills fastnat för:

– Att skriva en lapp att ha på BB-väskan med det man ska packa ner i sista minuten (typ telefonladdare och rådgivningskort)
– Simppare åt J, så att han kan assistera om jag själv vill hänga i duschen eller badkaret
– Bröstvårtssalva + bröstgummi (motstridig info om det här finns på sjukhusen..?)
– Ev. näsdukar eller wc-pappersrulle p.g.a. hårt sjukhuspapper?
– Främst ombyten till J som inte får sjukhuskläder?

Åsikter, förslag, protester? Speak now, or forever hold your silence!

6 kommentarer

Filed under gravid

6 responses to “BB-väskan

  1. Jag tror tyvärr inte att man mer får salva, åtm så har jag inte fått på något av huvudstadens sjukhus, i något skede fick man på Jorv men har för mig att de slutat så att ta egen är bäst!
    Snuttedukar / harson ett par stycken! Bra om barnet spuglar, de har några lappar där men de är typ lakantyg så suger upp dåligt.

    • Inte direkt som jag skulle behöva salvan innan dess, så den åker ner direkt!

      Aha! Hade tänkt ta en, men kanske några till då. Iiiinte för att vårt franskt uppfostrade a-barn kommer att spugla förstås ;)

  2. Kääk indeed! Du får rapportera sen vad du tog med dig och vad som du saknade/inte skulle ha behövt.

    • Ja! Mitt allmänna packningsmotto är annars också att hellre ha lite för mycket än för lite grejer med sig, men täcks inte riktigt komma in med värsta ishockeytrunken till sjukhuset heller… :P

  3. Sätt salvan med! Jag fick en miniklick på kvinnis men behövde mer… Gummi finns om du behöver. Annars så behöver man inte så mycket, men det kanske är skönare och bekvämare med egna kläder och kläder till plutten. Det tyckte iaf jag :)

    • Salva och gummi nerpackade! Lite kläder till babyn, men om man får tro andras BB-bilder så är de mest nakna hud mot hud, alternativt inpackade i filtar som små kåldolmar <3 Egna kläder åt mig själv tycker jag är det svåraste – svårt att veta storlek på bröst och mage efteråt liksom…

Kommentera

