Hej kulturarbetare!

Frågorna skamlöst stulna ur DNs intervjuserie Hej kulturarbetare! Fyll i ni också, visst är vi bloggare ju också något av kulturarbetare, eller hur?

Det gör jag i sommar: Är mammaledig, stånkar, föder ett barn, läser, äter grillmat, odlar fräknar på kinderna. Dricker kanske lite vin, tjoho!
De här låtarna kommer jag definitivt spela i mitt [framtida] Sommarprat: The Treehouse Song av Ane Brun och Long Lost Penpal av Hello Saferide.
Då hade jag min senaste kris: Kris är nog fel ord, men 2015 går inte till historien som det bästa .
Så många flikar har jag vanligtvis öppna i webbläsaren: Vill/kan inte svara på det. Min bror funderar på att anmäla mig till Anonyma Flikmissbrukare, om vi säger så.
Då blev jag otroligt starstruck: När jag flög till Hongkong på bröllopsresa, såg Mark Levengood stiga ombord på samma plan, twittrade om det och han sedan kom fram till J och mig i passkön och frågade om det var vi som var ”bokmänniskorna”.
Fick jag obegränsat med pengar och tid för ett projekt skulle jag: Sådär på ett genomegoistiskt plan tänker jag någon slags husbygge. På ett rädda världen-plan: cancerforskning.
En historisk period jag gärna skulle tidsresa till: 1920-talets England kanske?
Sådan är den ultimata smörgåsen: Beror på humöret – en fluffig ciabatta är ju aldrig fel men ibland kan rostat rågbröd med ost, skivad tomat och färsk basilika på vara så nära himmelriket man kan komma en vanlig måndag. Den senare åt jag i dag.
Det tristaste jobbet jag haft: Telefonförsäljare.
Tonsättningen av mitt liv görs av: Halvmelankoliska kvinnliga singer songwriters.
Mitt största guilty pleasure är: Inredningstidningar.
Som liten drömde jag om att bli: Spion (!) och författare. En thrillervurmare redan då, haha!
Min största bioupplevelse var: Cirkeln i Stockholm för nästan exakt ett år sedan var en så bra kväll på många sätt.
Då är jag som lyckligast: När jag har det roligt omgiven av bra människor, och känslan i kroppen är lugn och upprymd samtidigt.
I sommar läser jag: Förhoppningsvis även efter att baby fötts. Före det troligtvis rätt mycket i min otåliga väntan. Kanske ska samla ihop en skrattretande hög boktrave med böcker jag ”ska” hinna läsa pre-bebé?
Den konstart jag har svårast att relatera till: Kanske mimande? Har dock noll erfarenhet av det, så kanske fult att döma ut det utan att ha upplevt det.
Boken jag läst om flest gånger är: Säkert Spionerna i Oreborg som barn, Århundradets kärlekssaga i vuxen ålder.
Personen jag beundrar mest är: Går inte runt och beundrar folk – jag kan beundra delar av det de gör eller hur de är som föräldrar eller vänner eller vad som helst, men kommer inte direkt på någon vars hela PERSON jag beundrar.
Den tv-serie jag följt mest slaviskt: Allt från The Bold and the Beautiful och Mysteriet på Greveholm i lågstadiet till Friends, Sex and the City, Gilmore Girls, Orange is the New Black m.m.
I valet mellan att slåss mot en anka stor som en häst eller hundra hästar stora som ankor skulle jag: Hoppas att någon väcker mig från den skumma drömmen.
Ett verk som fått mig att gråta: Wonder av R.J. Palacio.
I valet mellan att behålla månen eller behålla internet väljer jag: Hur viktigt är tidvatten egentligen..?
Mitt favoritcitat alla kategorier: Det beror också på stunden och humöret, men en stark kandidat är: Kärleken är ett ljudlöst skri i ett ensamt efteråt. – Anna-Karin Palm, Målarens döttrar
Sidan jag surfar på i smyg är: Storebror har säkert koll ändå, så jag kan väl erkänna att jag ägnar lite för mycket tid och energi åt en stor svensk blogg som förkortas BB precis om Bokbabbel ;).
Huvudrollen i filmen om mitt liv spelas av: Någon som är för ung för att vara skådis just nu, varken mitt liv eller filmen är klara ännu.

Lämna en kommentar

Filed under listor

Kommentera

