De eviga (?) bloggfrågorna

Ajo! Mina åsikter på Linns frågor om de eviga (?) bloggämnena.

1. Så här tänker jag kring vacciner: Säsongs- och influensavacciner får man göra hur man själv finner bäst, men vaccinationsprogrammet finns till av en orsak.

2. Gällande skönhetsingrepp tycker jag så här: Alla får väl göra som de vill-ish, MEN supertragiskt att världen gjort oss så utseendefixerade att det ens uppstår en önskan om att göra ett sådant. Framför allt hos kvinnor då.

3. Min sanna åsikt om muminmuggar: Det är ett jävkla knark, håll er borta från dem! Fina att se på på Instagram, men själv har jag nog aldrig sett blogginlägg om dem annat än typ ett på min egen blogg?

4. Ska barn synas på sociala medier? Det är upp till föräldrarna, men jag kan känna att folk ibland känns onödigt nojiga över det där, speciellt när det gäller riktigt små barn (som ännu inte är så igenkännbara och mest gör vad alla små babyn gör). Sen tycker jag att flera bilder på sagda barn per dag kan bli väldigt tjatigt, men inser att jag i juli eventuellt kommer att tycka att världen måste få ta del av varje gäspning mitt vackra barn utför. Bilder av andras barn: föräldrarnas tillåtelse ett måste!

5. Är jag feminist eller inte? Så här tänker jag: Tänker att det är 2016 och fortfarande så här och att kvinnor fortfarande har lägre lön etc., så hur kan en tänkande människa inte vara det?

6. Mina tankar om kommersiella samarbeten i bloggar: I 98 % av fallen extremt ointressant för bloggläsarna, men bra att (om) bloggaren själv får betalt för sitt jobb.

7. Kan pojkar ha rosa kläder? Min åsikt om genustänk i kläder: Ja det kan de, även om jag tycker det är mer upprörande att flickkläder för tvååringar är smalare sydda än pojkdito, och att klädkedjorna delar upp även babykläder i flick- och pojkavdelningar. Tycker även överdrivna prinsess- och traktortryck på kläder är tragiska och fula, även om jag har förstått att barnen själva ofta dras till dem.

8. Dop eller namnfest – vad väljer jag? Här tycker jag att man gärna får syna sina intentioner lite noggrannare i sömmarna: jag skulle gärna välja dop p.g.a. tradition och dopklänning som gått i släkten etc., men är det inte lite falskt då dopet ju framför allt handlar om att barnet upptas i församlingen och inte att namnet ristas in på någon dopfunt i silver?
Vi kommer med 95 % sannolikhet välja namngivningsfest och sedan försöka göra den varm och personlig enligt bästa förmåga.

9. Bloggska – är det ett viktigt språk? Hade aldrig hört det (fula) uttrycket tidigare, men visst får man ha ett avslappnat sätt att blogga på, jag tycker om att känna igen folks personliga sätt att skriva på! Däremot inte sagt att språket får bli lidande av det, jag får eksem av bloggar med mycket stavfel eller där det lyser igenom att bloggaren inte behärskar språket. Ursäkta min vidriga snobbighet.

10. Den berömda bloggfasaden – ska man visa allt i bloggen? Det behöver man inte göra, men däremot tycker jag inte att man ska väja för det svåra heller, det är ju oftast de bloggarna/inläggen man tycker bäst om. Dessutom är det ju en stor skillnad på att värna om sitt privatliv, jämfört med att hålla upp en nästan falsk fasad på bloggen.

Lämna en kommentar

Filed under listor, www

Kommentera

