Mammaledigt: 38 dagar and counting

Min kompis J frågade igår om jag har något mål eller visioner för själva mammaledigheten. När babyn väl kommit är det väl mest att hålla honom och mig själv vid liv, mätta och nöjda. Gärna regelbundna vagnpromenader och så, men tänker mig att det är sådant man tar efter hand, beroende på mående/baby/ork etc. Såklart komma ihåg att träffa kompisar efter den första intensiva babybubbletiden också, och gärna våga oss ut till sommarstugan så fort som möjligt, men som sagt är det här saker jag faktiskt inte planerar i detalj ännu. Det här kontrollfreaket försöker i stället tänka att vi inget vet om hur det är att få barn annat än att vi väntar med iver och att vi omöjligt kan föreställa oss hur det kommer att vara.

För mammaledigheten pre-bebé däremot har jag nog en del visioner. Det känns som om det finns två potentiella scenarion:

1. Jag vilar, träffar vänner, simmar/går på vattenjumppa ibland, sitter ute i solen (med med solkräm för att undvika hormonfläckar och hudcancer!), boar i hemmet, tömmer diskmaskinen. Läser förlossningsböcker och en massa böcker jag sedan inte kommer att hinna med, tvättar babykläder och går äntligen igenom bröllopsfotona från 2011…
2. Jag halvligger som en strandad val i soffan och spelar Candy Crush och är allmänt otålig och cranky.

Sannolikt scenario: En kombination av båda, där bröllopsfotona lämnas åt sitt öde…

2 kommentarer

Filed under gravid, livet

2 responses to “Mammaledigt: 38 dagar and counting

  1. Hahaha. Stackars bröllopsfoton. Hoppas du hinner vila upp dig och göra roliga grejer!

Kommentera

