Sockerbelastad

Glukosbelastningssurvivorn här hej. Det är en grej man hör ganska mycket om, att lösningen är så äcklig och att man mår så illa. Sådan psykologi funkar ändå helt bra på mig: att jag pessimistiskt förväntar mig det värsta och sedan är nöjd när det är mindre hemskt än jag föreställt mig. Inte var glukosdrinken god nej, men den gick ner och hölls där. Mådde lite småilla ett tag, men distraherade mig med bok, textande och Hallonet som glatt sparkade på och tyckte socker var det bästa som hänt honom på länge. Fast Linns upplevelse med säng och sömn lät ju supernice, här får man snällt sitta i aulan med alla andra som ska på blod- och papaprov, så det var ju inte hemskt bekvämt. Sova får man inte heller!

Jobbigast var nästan blodproven, tre stycken. Ett efter tolvtimmarsfastan när jag anlände, ett efter en timme efter sockret och ett efter två. Jag har som tur inte obehag för blodprov, men mina ådror är inte så samarbetsvilliga så det krävdes inte mindre än fem stick för tre rör blod, sköterskan blev allt mer stressad och undrade om jag mådde illa eller ville ha en annan sköterska. Nu har jag plåsterlappar i armvecket och på båda handryggarna och kommer troligen att få maffiga blåmärken vad det lider. Heroin chic?

2 kommentarer

Filed under gravid, hälsa

2 responses to “Sockerbelastad

  1. Uj vad inte alls gott och behagligt det låter!

    • Nä alltså fastan är väl okej i sig, men sen att inte få äta vanligt rågbröd på morgonen utan ge sig iväg någonstans, dricka sliskdrinken och sen ännu vänta två timmar – DET är mindre kul. Men nu är det över och i dag fick jag resultaten som var helt normala, så woopidoo!

Kommentera

