Gravidapparna

Jag använder mig av tre gravidappar (pappas gulligt naiva reaktion när jag någon gång nämnde det: Finns det sådana? OM det finns!): en på svenska, en på finska och en på engelska. Det är alls inget medvetet språkligt val även om det verkar så, och alla har de sina för- och nackdelar:

Vau.fi berättar veckovis något om barnet, om/för modern och slutligen för fadern (nej, inte partnern, så långt har vi inte kommit här i Finland tydligen). Men även för varje dag kommer en liten infosnutt (som man kan kika på i förväg), så den är trevlig framför allt i början när varje dag känns som ett stort framsteg. Den här appen ger de minsta måtten på babyn nu när den växer har jag nu noterat. Gratis.

Gravid & Baby är också den gratis, här kan du ladda upp en bild på din partner även om delarna som gäller hen oftast är ganska intetsägande. Roligast med den här appen är helt klart dess konkreta räknande av dagar och PROCENT, alla de där bilderna gravida svenskspråkiga kvinnor postar kring sin graviditets framskridande på Instagram är screenshots från den här appen. Kring vecka 18 blev det jobbigt då den bara tutade på om ultraljudet vi i Finland fick vänta ganska många veckor till på, men det är kanske bara jag som är otålig? På tal om otålig så kan man även i denna app tjuvläsa framåt på kommande veckor. Förutom procenträkning (höhö) så använder jag också den här appen för att ladda upp en del magbilder (som automatiskt märks med datum och gravidvecka) samt små dagboksinlägg som man senare kan exportera som PDF-fil. Ja och så finns här en liten checklista pre-baby på saker som kan vara bra att göra/skaffa, och också ens framsteg gällande dem meddelas i procent.

Ovia Pregnancy känns stundvis vä-häldigt amerikansk med sina ”artiklar” om sex reveal-parties m.m., och avsnitten om läkarbesök stämmer heller inte alls in på systemet här. I appen kan man göra ganska mycket själv om man så önskar, plita ner alla milestones och typ sammandragningar, men jag är själv ganska ”inaktiv” och läser bara informationen. Gulligt dock att den anpassar sina texter till barnets projektnamn (och om man så önskar: kön), det blir onekligen mer personligt för en hormonell mamma-to-be när appen varje vecka uppdaterar mig om How’s Hallonet? Det kommer ny info flera gånger i veckan, och den kan man i-n-t-e kika på på förhand utan här är all info faktiskt helt ny, heh. Ser alltid framemot att byta graviditetsvecka, för då kan jag kika på hur stort fostrets handavtryck är jämfört med hur det kommer att se ut när babyn föds, samt få en uppdatering om vilken grönsak/leksak/franskt bakverk/leksak fostret för tillfället är lika stor som. Det konkretiserar verkligen storleken på ett helt annat sätt än bara gram och centimeter (vilket den här appen för övrigt tyvärr inte behärskar). Vet dock inte riktigt hur de ska pull it off hela graviditeten igenom, redan nu kan jag tycka att en vattenflaska är minst lika stor som en aubergine, men framför allt med stöd av de två andra centimeter-pratande apparna så har jag nog rätt bra koll.

Lämna en kommentar

Filed under gravid, www

Kommentera

