En lista om graviditet

Graviditetslista via bl.a. Linn.

När blir du mamma?
Den sjunde juli är babyn beräknad, och den har hittills visat prov på att ha ganska bra koll på datum faktiskt :) Men allt mellan två veckor före och två veckor efter (ugh) är ju normalt, hoppas han håller sig inne och växer till sig fram till midsommar i alla fall.
Var graviditeten planerad?
Planerad, lite hjälpt på traven (även om babyn kom till på det ”vanliga sättet”) och högst efterlängtad.
När berättade du om graviditeten?
Åt mina två närmaste vänner inom några dagar? I och med barnlöshetsundersökningarna fick vi gå på ett tidigt ultraljud efter en dryg vecka eller två, och efter det berättade vi för Js mamma och min familj när vi såg dem face to face.
Hur många barn vill du ha?
Gärna två, men om vi nu först börjar med det i magen så ser vi sen.
Tätt ihop eller långt isär?
Typ två-tre år tänker jag, men det beror ju på hur tiden med babyn går, hur kroppen återhämtar sig och om vi ens kan få fler barn.
Har du oroat dig mycket under graviditeten?
På det stora hela vill jag faktiskt påstå att jag inte varit nojig som det hade funnits potential till, men visst växlar det. Framför allt före de tidigare undersökningarna blev jag alltid skitnervös, och visst var jag orolig över att hitta blod i trosan eller att huvudvärk eller andra diffusa känningar ska vara tecken på något Farligt och Hemskt. På det stora hela är J sedvanligt lugnare, men de allra första veckorna var det faktiskt tvärtom, jag var euforisk över att äntligen ha blivit gravid medan han ännu inte vågade glädjas och andas ut helt och hållet.
Hur har graviditeten känts hittills?
Förvånansvärt lätt faktiskt, och är oerhört tacksam för det. Jag är fortfarande tröttare än vanligt, även om det inte är något i jämförelse med den förlamande tröttheten i vecka 6-12 typ. Mådde illa så fort blodsockret sjönk ens lite i fyra veckor, spydde en gång, men också det hölls helt inom kontroll (mandariner ftw!). Konstant lite halvslemmig, känsligare slemhinnor. Och de senaste två veckorna har jag börjat känna mig gravid ”på riktigt”, med en mage som plötsligt väger och är i vägen om jag böjer mig ner eller lyfter saker. Babyn som bökar på och lägger sig obekvämt över urinblåsan. Kan inte gå raskt heller, men som sagt: allt känns ännu väldigt hanterbart.
Gillar du att vara gravid?
Kanske inte direkt så att jag föredrar det framom att inte vara det, men jag kan verkligen inte klaga. Tycker om att smörja in min växande mage (och spegla mig sjutton gånger om dagen, heh), att känna babyns rörelser och lite som Linn skriver: ”Titta här går jag och min unge i magen liksom”.
Ska ni ta reda på vilket biologiskt kön det blir?
Ja det gjorde vi, jag ville det för att jag var så nyfiken och J för att det hela skulle konkretiseras ytterligare. Det betyder dock inte att jag nu går omkring och letar traktorschabloner till barnrumsinredningen…
Hur tänker du kring förlossning?
Jag har faktiskt tänkt förhållandevis lite på den än så länge tror jag, antar att det kommer att konkretiseras längre fram när magen blir större och familjeförberedande kursen/rådgivningen börjar fokusera på det. Plus att ultrat om en dryg månad kommer att utvisa om det ens kan bli en vaginal förlossning (vilket det med största sannolikhet blir).
Jag försöker i alla fall läsa på om de olika faserna i en förlossning, samtidigt som jag försöker få mig själv att förstå att det inte är någonting man kan styra själv. Så knäppt egentligen!
Hur tänker du kring första bebistiden?
Längtar dit, har nog säkert för rosenröda drömmar om det men det kommer att bli så häftigt och så skönt att äntligen ha babyn på utsidan. Att få lära känna honom! Sen att det förhoppningsvis sker under högsommaren och att J kommer att vara ledig i flera veckor ger ju ytterligare guldkant på det hela.
Har ni bestämt namnen sedan innan?
Vi har några namnförslag och framför allt ett ”färdigt” namn som jag försöker tvinga mig själv att inte tänka för mycket på eftersom vi trots allt ändå vill träffa bebén innan han får sitt namn.

Lämna en kommentar

Filed under gravid, listor

Kommentera

