Melissa och Merete

Det är kanske lite konstigt att börja tänka på Merete Mazzarella mitt under pågående Melissa Horn-konsert, det är det nog, men sången Lät du henne komma närmre får mig att göra det i alla fall. Läste nämligen Solkattens år nyligen, där Mazzarella flera gånger tangerar det faktum att mannen hon älskar, L, är änkling. Hans barnbarn är inte hennes, de kan vara tillsammans enbart (?) för att den första hustrun inte finns längre. När han dör kommer han att begravas bredvid A, inte Merete. Hur ska man älska nån som har älskat nån förut?

Jag tänkte väldigt mycket på det där medan jag läste. Hur vi alla har bagage, naturligtvis, människor som vandrat genom våra liv och lämnat större eller mindre spår och ärr efter sig. Hur fint det är, att Merete och L finner varandra nu, att kanske just det här är deras tid. Men också hur det naturligtvis kan finnas en svartsjuka mot de(n) tidigare, hur de delat andra saker, platser, människor, minnen med människan man nu kallar sin.

Det finns dagar som jag tänker
mer på henne än på dig.

2 kommentarer

Filed under böcker, citat, kultur

2 responses to “Melissa och Merete

Kommentera

