”Sen när”

Man hinner tänka så många tankar när man väntar på ett barn, på en graviditet som inte vill komma. Väldigt många konkreta och mer abstrakta sen när som man biter sig fast vid och håller hårt i, kämpar emot för att ens trötta ledsna hjärna inte ska omforma dem till sen om. Alla handlar inte ens om barnet självt, en del handlar bara om en mer konkret väntan. Händer mot en mage, mjuka babykläder som inte är presenter.

Det är så stort för mig, för oss, att vi är där nu. Det är förstås ännu länge kvar till beräknat datum, och det finns en stundvis uppblossande oro över tillväxtultrat, komplikationer och förlossningen. Jag spanar på hashtaggar över samma graviditetsveckor jag befinner mig i på Instagram, ser små magar och enorma magar, ser babykläder och till min förtvivlan ibland sjukhussängar. Kisar mot värkhämmande dropp och änglabarn, flyr sedan raskt därifrån igen. Är tacksam men självupptagen, glömmer stundvis hur kort tid det var sedan jag själv grät hopplöshetens tårar. Väntar äntligen på riktigt, på någon. Vi köper små små kläder med björnar, prickar, ekorrar på. Gör ett första besök i vagnbutiken med ett verkligt ärende, han rattar runt Bugaboo och Brio med sin datorväska som tyngd i gångarna. Om kvällarna hans hand på min mage, jag flyttar den till bulan under naveln. Kände du nu? Där, till vänster!

2 kommentarer

Filed under gravid

2 responses to “”Sen när”

  1. Åh vad fint, jag är så glad för er skull. Så vackert skrivet. Försök att inte surfa för mycket nu! <3

Kommentera

