Schärleken.

I Fredagspodden #158 talar Hannah och Amanda om ett, enligt mig, vettigt sätt att se på sin parrelation. Nämligen att tänka på den som ett aktiebolag – att man måste stoppa in ”kapital” i det för att det ska växa. Inte bara dränera det och tro att flödet är oändligt. Stoppar du in bara skit i det är det också det som i slutändan finns kvar, och det du själv får ut av det. Klart och tydligt.

Jag ogillar av någon anledning uttryck som att ”man måste jobba på sitt parförhållande”, eller ”man ska inte ta den andra för given”. För mig är det i stället självklart att jag ska kunna ta den andra för given, och det gäller även familj och vänner. Däremot är det viktigt att inse och värdesätta det man har, och också förmedla det till den andra parten.

Så tänker jag. Hur tänker ni?

9 kommentarer

Filed under livet

9 responses to “Schärleken.

  1. Jag är lite för båda synsätten. Viktigt att inte bara tro att den andra kommer att finnas där om man inte själv har tid för hen, samtidigt som det är jätteviktigt att hen finns kvar och stöder om man själv går igenom en tyngre period. Oberoende så är det viktigt att visa uppskattning för dom man tycker om.

    • Nej såklart måste man ”vårda förhållandet” och se den andra, på det sättet kan man inte ta den andra för given. Men tänkte mer så att om man nu är i ett vuxet förhållande så måste man ju kunna planera för framtiden och må dåligt och må bättre under perioder, utan att den andra sticker sin kos (även om inte alla förhållanden naturligtvis håller för evigt men kan vara bra ändå, men that’s besides the point).

      • Jo, jag fattade nog det. :) Uttryckte mig själv kanske lite luddigt. Tycker det är förvånansvärt ofta som jag sett att den andra svikit just när någon skulle behöva hen allra mest. Det är superviktigt att kunna lita på den andra – också när man själv mår sämre.

  2. Jag håller helt med, jag tycker att det är minst lika viktigt att visa att man uppskattar det man har som att finnas till när det behövs lite extra. Kanske man inför varandra borde konstatera att man faktiskt har det bra då när det bara flyter på och man (på ett bra sätt) tar varandra för givna för att ingen ska bli osäker sen om någon känner sig lite svajig? Låter som en kbt-lösning, tror jag har lyssnat för mycket på Radiopsykologen i P1…

    • Allt blir ju lätt lite smetigt och klyschigt när det gäller de här ämnena, men jo, det är ofta de små sakerna som räknas. Vad är väl egentligen bättre än att det flyter på som vanligt liksom?

  3. Intressant dethär. Jag tror jag tänker lite som du. Jag är lyckligt lottad och lever i ett parförhållande där det känns som om vi inte har något större behov att ”jobba på vårt förhållande” hela tiden för det är faktist riktigt bra utan att vi medvetet sätter in en massa ”kapital” i det. Kanske det beror på att man sätter in en massa ”kapital” helt omedvetet istället? Kanske för att vissa saker är helt självklara, som att livet i sig är en berg-och-dalbana och att det finns tider då den ena i förhållandet kanske behöver mer än den andra. Som att ofta säga högt det man uppskattar i sin partner och istället att eliminera uttrycket ”vad var det jag sade?” ur sin vokabulär. Som att sitta ner och bara prata utan telefoner eller paddor på armslångt avstånd. Och så vidare. Jag fick nog inte riktigt ord på det jag menar men egentligen har jag bara den känslan att ett fungerande förhållande i sig inte skall kännas svårt på något sätt nånsin, även om individerna har det svårt.

    • Härligt med så mycket respons! Jag har lite samma som du där, lyckligt lottad med ett ”lätt” förhållande, även om alla såklart har sina ups and downs. Men tror du sätter fingret på något centralt, just det där med att vara ”snäll” och uppskattande i vardagen, med allt från fotmassage till att verkligen lyssna och peppa, då behövs det inte ”vård” på samma sätt. Bra tips med ”Vad var det jag sade?”, där är jag nog inte riktigt ännu.. :P

  4. Pingback: Skärtorsdag | Panorama

Kommentera

