Att turista och bo*

270923-eklandagatan-38-22-jpg--507404326-rszw-100

Jag träffar en ny kollega som flyttar tillbaka från Stockholm och hon säger att det ju blir vardag där också. Jag dricker dyrt vitvin med M som precis har lämnat mina drömmars stad och hon säger att hon tyckte sämst om staden när hon bodde där. Jag får ett paket med doftande innehåll från butiken vid Kungsportsplatsen och på kortet står det jag borde ju ha låtit bli att köpa egentligen för att få hit dig på något sätt. Jag ser stylade bilder på en ljus lägenhet och vet att trappan i bakgrunden ledde upp till S, att cafét i huset mittemot säljer goda kanelbullar och hur rösten i bussen låter när han ropar ut hållplatsens namn.

Det är 1,5 år sen jag senast var där. Så länge har jag inte varit borta sen jag flyttade därifrån.


*) Hon tänker på en annan stad.

Lämna en kommentar

Filed under Göteborg

Kommentera

