Födis 2015

Så har jag fått sola mig i födelsedagsglansen några dagar, men nu börjar det roliga vara över och det är 365 (skottår! Snyft!) dagar tills nästa gång. Festligheterna började i torsdags med Mamma Mia, på fredag blev jag kidnappad iväg till Tammerfors av alla ställen eftersom J hade tagit fasta på en gammal inside-referens om att det bästa jag kan tänka mig är typ en delfinshow med gratis mojito. Fick alltså en mojito-lonkero i handen på fredag, och så väntade Särkänniemis delfinshow på lördagen :D Gulligt, och något jag inte för mitt liv hade kunnat gissa då jag visste att vi skulle någonstans efter jobbet. Sen blev mitt kommentarsfält på Instagram plötsligt en våldsam djur i fångenskap-debatt – nej man ska inte längre fånga in vilda djur, men de här delfinerna är ju födda i fångenskap och jag vill ändå tro att finsk och europeisk djurskyddslag + skötare och läkare ser till att delfinerna mår bra. Plus att en del av intäkterna för extra krääsä man kunde köpa går till skydd av saimenvikaren etc.

IMG_6994

Kom hem till en gudomligt upplyst Harry Potter-box på matbordet, och så var det dags att dra vidare till Pastor med ett litet kaverigäng och äta och dricka hela kvällen. Servitören bleknade när jag presenterade min allergilista, men de klarade det med glans! Rekommenderar stället varmt, om man är lite fler som delar på olika rätter så blir det inte ens särskilt dyrt. Rekommenderar också vänner överlag, det är så himla fint när folk känner en bra och är snälla och glada och retas lite kärleksfullt med en, och man får tjoa och prata högljutt och skratta så tårarna klibbar i mascaraögonfransar.

2 kommentarer

Filed under fest, mat

2 responses to “Födis 2015

  1. Såhär skall man fira sin födis, helt rätt! Grattis ännu till brickan (och att ha blivit ett år visare igen, förstås)! Helt Off topic, men var bodde ni i Köpenhamn på hösten? Nu har jag köpt biljetter för en resa i maj, men har inget humm om boende, har alltid bott hos nån kompis som varit på utbyte tidigare. Nu är jag ju själv så lastgammal att jag inte har några kompisar på utbyte längre, så jag måst väl BETALA för boendet istället…

    • Det var Catariina på X3M som myntade födisvecka-firande, så mitt är ju nästan småskaligt än så länge ;) Tack tack, önskade mig inte ens brickan så där specifikt, men mina nära & kära har tydligen uppfattat mitt evinnerliga orerande om den :D

      Scandic Webers! Supercentralt läge vid tågstationen och Tivoli, klassiskt bra Scandic-morgonmål men av någon anledning fick vi ett rum i en avskild korridor som var helt oinredd och vårt rum var hett som en bastu :P Kan nog ändå rekommendera det, hehe. Härligt med resor även som lastgammal – man sover ju kanske lite bättre och mera i hotellsängar än på studentgolv ;)

Kommentera

