Hela vida världen

Vår tambur är smal och med fyra dörröppningar plus trappan upp. Den är välfungerande, men i och med att den ligger på nedre plan i vårt souterränghus – det finska ordet rinnetalo beskriver det mycket bättre – är den ganska mörk och framför allt tråkig. Och så finns där ett väggord – förvisso helt neutralt men ändå inte riktigt vad jag önskar. Jag har ett tag funderat på tapeter, varje gång jag ser en William Morris-tapet hajar jag till eftersom de är så sagolika och vackra, men de är inte alls i stil med resten av vårt hem. Men så gjorde vi ett klassiskt Esbovarv med mamma i dag och så hittade jag denna:

IMG_9037

Perfekt ju! Vet att jag har sett och gillat den i en tidning någon gång, men har aldrig sett den live. Det svartvita går i stil med resten av vårt wannabe-grafiska hem, jag tycker om text i alla former utom väggord och att det är just orter runtom i världen passar ju oss som hand i hanske. Är vi inte hemma vill vi ju vara på resa liksom.

IMG_9035

I och med att mönstret ändå är lite ”påhoppande” skulle det bra räcka med det typiskt finska sättet att inreda – en fondvägg. Den här väggen är det första man ser när man kommer in (nu fotad snett från sidan), och mönstret på bara den bakersta väggen skulle också få hallen att kännas mindre smal. Jag är helpepp och min lite mer långsamt tinande man tyckte åtminstone om mönstret (woop!). Både vi själva och mina föräldrar är livrädda för att tapetsera själva, men några av Js släktingar har vanan inne så kanske kanske kan vi få en vrålsnygg tambur senare i år?! Hjärtögonemoji!

Lämna en kommentar

Filed under hem och inredning, Radhuset, vill ha

Kommentera

