Nyfiken i en strut

Erkännande: jag är på gränsen till lite för nyfiken på ”hur andra har det”. Hur tillbringar familjer och andra par sin tid tillsammans? Vad pratar de om?
Poolområden är ju perfekta iakttagningsområden för detta, vi kommer dit dag efter dag, lägger oss i ”våra” solstolar och fascineras av hur det holländska paret inte kan sitta still en sekund, att vissa inte pratar med varandra på hela dagen, att andra fortfarande rör vid varandra fast de är gamla.

Och om jag vill kan jag också rikta blicken mot oss själva, mot våra eoner av gemensam tid då Jonathans 40 minuter på gymmet de dagar jag inte följer med känns som längden på en arbetsdag. Jag älskar att hans namn trillar längre och längre ner i min sms-inkorg – han är ju precis bredvid mig hela tiden, det finns ingen orsak att texta honom. Mest är vi så där hjärndött avslappnade som timmar av sol och värme gör med en, men ibland piggnar vi till och pratar djupare samtal. På skalan mellan vilken Parks & Recreation-säsong som har varit bäst hittills till ifall muslimer kan vara feminister liksom.

2 kommentarer

Filed under resor

2 responses to “Nyfiken i en strut

  1. Jag är också lite väl nyfiken på hur andra lever sina liv. Vad de pratar om och varför, vad de väljer att inte prata om, vad de känner och när de skrattar allra mest. Vem valde dörrmattan, vem avskyr att plocka ur diskmaskinen, vem somnar först och vem kompromissar mest. Om de är lyckliga och om de har fjärilar i magen när de ser på varandra ibland. Damn, jag önskar man fick fråga sånna saker lite till daglig dags.

Kommentera

