Konkreta livsmål?

Tyckte förresten det var intressant vad först Linn och sedan apelsin-Malin bloggade om livsmål förra veckan! Hur tänker ni kring det? Jag befinner mig väl kanske någonstans mittemellan på skalan (surprise), inte lika easy going som Malin men samtidigt utan lika konkreta mål (eller behov av mål) som Linn. Snarare så att jag har semi-konkreta saker jag ännu vill göra/uppleva/uppnå, men utan närmare ”tidsschema”. Tänker att det säkert är vettigt med saker att sträva mot, men att man samtidigt ska försöka ha lite öppet sinne mot vart livet för en – eller att man inte kan påverka allting själv, pöh! Såvida man inte har Blondinbellas LOA-powers förstås…

Hur tänker ni? Vore jätteintressant att höra!

5 kommentarer

Filed under livet

5 responses to “Konkreta livsmål?

  1. Vill typ slåss när folk hyllar idén om attraktionslagen.

  2. Jag har inget tidsschema, men har ibland tänkt att det kanske hade varit bra. Inte för att kunna tänka att jag ska uppnå x eller y om exakt ett och ett halvt år, utan snarare för att jag alltid blir så ställd när jag av olika orsaker tvingas fundera på vilken riktning jag vill att mitt liv ska ta. Sådana gånger kan jag nästan känna mig lite i underläge för att jag inte har någon konkret dröm jag siktar mot.

    Samtidigt tror jag att jag försöker fokusera mer på en känsla eller stämning, jag delar nog in livet mer i känslomässiga perioder. Typ perioder då jag liksom ligger lite lågt för att det redan händer så mycket runt omkring att det inte känns smart att börja riva runt i min egen tillvaro, eller perioder då jag tänker att jag kanske kan utmana mig själv för att inte bli uttråkad.

    Jag tänker att det här både är bra och lite fegt. Bra för att det kan göra en öppnare för plötsliga förändringar, dåligt för att det kan användas som en ursäkt för att inte våga pröva på sånt som är skrämmande.

    Förstår du hur jag tänker?

    • Tror jag förstår jo! Tror också att det absolut kan vara ”fegt” eller åtminstone att safe:a att inte ha konkreta mål, för då kan man inte bli besviken på samma sätt heller. Samtidigt är det inte som varken du eller jag skulle flyta omkring helt lealösa ändå, finns åtminstone en ”feelis” att eftersträva, och så får man klura ut vad som konkret behövs för den.

      Intressant som sagt! Skulle gärna höra från någon med raging konkreta mål (och då talar jag inte om typ att börja jogga), hur de tänker och går till väga!

      • I och för sig tror jag att jag säkert har ganska många konkreta mål, men att jag inte vill säga dem högt och att de därför också kanske känns ganska flytande i kanten. Jag tänker på sånt som att flytta utomlands (tänker på London då), det var något jag hade bestämt och som jag strävade efter. Detsamma med doktorandtjänsten, fast där var jag nog mer driven av en tanke om vad jag borde göra än vad jag faktiskt ville. Och det sket ju på sig, så det var helt rätt i slutändan.

        Men ja, jag vill också höra om konkreta mål! Jag hade en kollega en gång som hade typ hela livet planerat in i minsta detalj, som exakt när på året hennes barn skulle födas och hur många månader det skulle vara där emellan, när hon och hennes man skulle bygga hus etc. etc. Fick nog mest ångest av det…

Kommentera

