Det lackar mot jul

IMG_5147_2

Efter gårdagens jobb och traditionella släktglögg klädde vi julgranen! Tycker om att vi, förutom gammalt Ikea-pynt, har börjat samla på oss lite ”personligt” pynt, köpta från julmarknader i Budapest och Köpenhamn t.ex. Nu snackar vi alltså inte svindyra handblåsta glasänglar med Swarowskikristaller, utan helt perus snöflingor m.m. men som vi själva associerar till resan/tillfället. Köpte även den här jordglobskulan åt min resgalna man som överraskning, den fick hedersplatsen i år. Och utanför terrassdörren prunkar gräsmattan lika grön som granbarren…

IMG_5142_2

Granen innehåller bl.a. tredimensionella stjärnor gjorda av boksidor (anvisningar på Hannas blogg här). Det skar i hjärtat när jag först högg saxen i boken, men jestas vilken fabrik jag sedan satte igång! Skrålade med till Lyran & Akademens jul-CD och klippte pappersstjärnor för brinnkära livet.

IMG_5164_2

Stringen går i sobert vitt och silver för tillfället. Murgrönekvisten fanns i blombuketten jag fick av Jonathan på vår bröllopsdag för tre månader sedan, snacka om valuta för pengarna! Annat kan man säga om rosor från matbutikerna, de håller ju max ett dygn! :( Och när vi en gång talar blommor: bor för första gången sedan tidigt 90-tal under samma tak som en hyacint. Ställde den i ett rum där jag inte vistas så mycket men den växer med rekordfart och blir allt högre, större och vingligare. Tydligen ska man inte vattna dem så mycket, tyvärr lärde jag mig detta först efter att ha skapat ett halvmeter högt doftmonster…

Tycker det är många som verkar jobba bara den här veckan innan de drar på julledigt? Inte jag, jag jobbar fram till den 23:e, men jag tycker om julhandeln, då är den stillastående tristessen post-jul betydligt värre. Själv har jag så gott som alla julklappar köpta och inpackade, och den här veckan blir det både julkonsert, restaurangmiddag med gymnasiegänget och ett första julfirande hos svärfar. Skoj! Och julafton framåt hägrar de där FEM LEDIGA DAGARNA dessutom, mmmm!

3 kommentarer

Filed under jul, String

3 responses to “Det lackar mot jul

  1. älskar också att handla julgranspynt utomlands! i min gran trängs bland annat påven (inköpt i krakow) och i love ny-tröjkulan (inköpt i new york). det är ju rätt skämmigt att inhandla souvenirer annars, men när man samlar ihop dem så här i en enda gran blir det ju rätt mäktigt. man känner sig berest och dessutom har man det bara framme en gång om året under en bestämd tidsrymd så man hinner inte tröttna heller.

    • Just det! Och det behöver ju inte vara kitschigt heller, kanske är det bara man själv som förknippar något speciellt med pyntet! Har faktiskt ett litet (o-juligt) Eiffeltorn som jag tycker om, men i övrigt håller jag mig nog helst borta från souvenirshopparna

  2. Pingback: Vill man ha fina julkort, får man lida pin (och slakta en bok)* | Panorama

Kommentera

