94. Mamma

Mamma är viftande händer, klirrande armband och ett varmt skratt. Hon är len hy och fräkniga armar och har öron som alltid lyssnar på sina barn trots nedsatt hörsel. Mitt utseende är min farmors, men mimiken är bara min mammas. Är Lillebror eller jag sjuka bombarderar hon oss med telefonsamtal och textare till vi är friska igen. Hon har lite svårt att skilja på Toscana och Provence men hon vet om bakpulver är starkare än matsoda eller tvärtom, vilka växter som kan överleva på vår skuggiga farstutrappa och när min hosta har krupit in i bihålorna eller ner i lungorna och det är dags att gå till läkaren. Hon lagar underbar mat vars recept man aldrig kan få eftersom alla ingredienser är islängda på känsla. Hon köper Jonathans favoritöl men glömmer min cider och alla mina vänner tycker om henne och hälsar till henne när vi ses. Vi delar samma mani för servetter och inredningstidningar och har självklara gemensamma butiksvarv i Esbo, Helsingfors, Stockholm och Fiskars.

Hon är den bästa mamma jag kunde ha fått, och i dag är det hennes födelsedag.

2 kommentarer

Filed under livet

2 responses to “94. Mamma

  1. Vilken ära att få dela födelsedag med henne då! :)

Kommentera

