93. Min prylhistoria

Muminmamman skrev ett tänkvärt inlägg om sin prylhistoria som inspirerade mig att reflektera lite över min egen. För nog är jag också en estetisk hamster – bra uttryck!

Min gudmor började samla porslin åt mig i ett tidigt skede, jag hade nog inte ens fyllt tonåring då tror jag. Särskilt sprittande kändes det ju inte just då, men nog var det skönt då jag flyttade hemifrån och tack vare det samlandet + studentpresenter redan hade ganska mycket av det som behövs för att laga och äta mat på. Lägg sedan till att både min enrummare och sedermera vår gemensamma tvåa hade väldigt vettiga kök med mycket förvaring, så där gick det lätt att breda ut sig med sitt porslin och sina fat. Att kombinera två hushåll och senare först förlova och sedan gifta sig (= gåvor) adderade ju också på prylmängden. Samtidigt är vårt porslin väldigt enhetligt och kombinerbart, det är någonting jag hela tiden strävat efter. Inga udda muggar, och helst neutrala färger eller mönster som går att kombinera, så som Origo– och Oiva Siirtolapuutarha-skålarna.

Böcker har jag alltid haft många av så klart, men det var mot slutet av Åbo-tiden som recensionexemplaren också började dyka upp. Nu får jag kanske 80-90 (!) böcker skickade till mig årligen, och av dem är 95 % inbundna böcker som tar mer plats. Plus att jag köper böcker också, och får läsexemplar från jobbet. Jag rensar visserligen kraftigt bland dem, men inte i samma takt som de kommer in.

Och så var det ju det där med att jag tycker om att boa, att min omgivning ska kännas hemtrevlig och ”jag”. Mitt kala, kalla studentrum i Göteborg fick fotografier på väggarna, ett tyg jag fäste med bykknipor framför fönstren som gardiner och Ikeas billigaste ljuslyktor som mysfaktor. Och härhemma har jag en rejäl samling Kivi-lyktor, stearinljus och servetter för att de är så lätta att önska till födelsedag och jul, och för att de är ett enkelt sätt att förändra looken på hemmets neutrala bas. Och jag använder ju dem faktiskt, älskar att duka fint och flytta runt på ljuskoppar mellan soffbord och String-hylla. Men de tar ju himla mycket plats också, och jag försöker behärska mig också, tänka att jag inte behöver allt fint som jag ser i inredningstidningar och på bloggar. Och även om det kanske inte alltid verkar så, så är många av mina inköp (t.ex. marmorbrickan från Hay) något jag suktat över i flera månader och faktiskt funderat över ifall jag verkligen vill ha och ”behöver” den. Sällan är de inköpen något jag ångrar.

Det här med att sälja på loppis i vår var en trevlig och befriande upplevelse och absolut något jag skulle kunna göra igen. Samtidigt tycker jag också det finns en viss charm i att inte bara slita och slänga utan också lägga undan och kanske upptäcka prylen i fråga om några år igen. Mässingen som är så trendig nu, det hade vi hemma i början av 90-talet. Och mina lampfötter i mer romantisk stil från mitt tonårsrum, en dag insåg mamma och jag att de kommer att passa alldeles utmärkt på lande. Då var jag glad över att jag hade dem kvar, även om det krävts att de flyttat via ett antal adresser innan de kom i bruk igen.

3 kommentarer

Filed under shopping

3 responses to “93. Min prylhistoria

  1. Roligt att få läsa om din prylhistoria! Om man frågade nån ”äkta” minimalist skulle hen väl himla med ögonen åt din kivisamling (hur många har du ens?) och tycka att två stycken räcker mer än väl. Men då har hen heller ingen förståelse för vilken feelis man får då man en mörk kväll tänker tända två kivituikkun på sitt soffbord och lägger ner en stund för att fundera vilka två som ger bästa känslan just den kvällen. Det förstår jag däremot! Jag köpte tre paket servetter på lagerhaus i Stockholm…;)

    • Turligt nog har jag ju aldrig påstått mig vara en minimalist, heh. Dessutom tänder jag mer än två lyktor, och byter färg enligt feelis, dukning och årstid…
      Ah, Lagerhaus! Köpte du de där ananasservetterna som jag spanat på på Instagram månntro?

Kommentera

