86. EU-val

Marsch iväg med er till valurnorna om ni inte redan har röstat!

20140520-183853-67133310.jpg

På tal om politik förresten, vem är egentligen de där som röstar på Sannfinländarna (eller för den delen Sverigedemokraterna)? Mitt Facebook-flöde till exempel, det är ganska regnbågsfärgat där rött, grönt och blått blandas, men efter det senaste riksdagsvalet var det inte direkt någon som glatt hojtade hur bra det gått för Sannfinländarna, snarare uttryckte de flesta förfäran. Okej, det är kanske inte jättekonstigt att min till stor del finlandssvenska bekantskapskrets inte röstar på folk som är emot skolsvenskan och finlandssvensk service, men jag har talat om det här med finskspråkiga vänner också, att det med den röstprocenten uppenbarligen måste finnas någon i ens bekantskapskrets som röstar på dem, men att de åtminstone inte verkar skylta med det. Jag väljer att tolka det som att de åtminstone i någon mån förstår att skämmas…

 

2 kommentarer

Filed under livet

2 responses to “86. EU-val

  1. babyjanes

    De är bland oss i alla möjliga åldrar och former. Jag minns när jag satt på Cafe Art i Åbo och pratade svenska, och en sk8arkille satt i bordet bredvid och sneglade irriterat på mig. Så insåg jag att han målat ”Soini 4ever” på sin skateboard.

  2. jag har gjort min demokratiska skyldighet och röstat. blir spännande med valvaka ikväll!

Kommentera

