71. ESC och jag

Mitt förhållande till Eurovision Song Contest ser ut ungefär så här:

Februari: Hela Facebook och Twitter och en del av bloggosfären ägnar sig åt Melodifestivalen och jag drar öronen åt mig och tanker att jag ska läsa en bok i stället för att slippa höra ett ord mer om ”Mello”.
April/maj: Plötsligt bloggar Eva Frantz om att hon ska resa iväg till värdlandet för Eurovisionen och jag tänker: Oj, är den redan?
Dagen för ESC: Jaha, är Finland med i final eller inte, har jag ens hört vårt bidrag? Kollar dock alltid noggrant på showen och ger rentav poäng åt prestationerna.  Nu med Twitter och alla kommentarer där tycker jag rolighetsgraden höjs några snäpp, det är dock svårt att hinna med allt under de förhållandevis korta programnumren. Kuriosa: Året då Lordi vann så somnade vi faktiskt ifrån spektaklet, jag vaknade till att mamma ringde och hojtade i luren och jag spelade cool och ba: Jojo, det är ju jätteroligt!
Dagen efter ESC: Fnissar åt hur finsk och framför allt svensk press orerar over skandalen att FIN/SWE inte vann.
Två dagar efter ESC: Glömmer bort hela grejen.

Och så samma sak nästa år igen.

Fast i år så jag faktiskt redan andra semifinalen, så jag är faktiskt mer insatt än någonsin! Trista bidrag, snygg scen och underbar pausunderhållning med de dansande ”vanliga” människorna – fnissade lite extra åt att mannen från Sverige var iklädd reflexväst, det kändes på något sätt så übersvenskt. Mvh, trauma av att tvingas bära hjälm i en lekpark i Kolmården på 90-talet.

Hänvisar eventuella hardcore ESC-fans vidare till Catten, Nina och Ellen som är riktiga experter inom ämnet!

Lämna en kommentar

Filed under film och tv

Kommentera

