36. Förlåt att jag tycker om mitt hem?

Peppe skrev för en tid sedan hur hon i USA där hon är a) lycklig och b) tillbringar mycket tid utanför hemmet, inte kunde bry sig mindre om inredningen i sitt (förvisso tillfälliga) hem. Jag tror att det ligger mycket i punkt b, och det vittnar även Peppes kommentarsfält med folk som bott i Mellaneuropa om. Efter mig floden har en egen teori: att amerikaner helt enkelt inte bryr sig. Personligen tycker jag ju om att vara mycket hemma, och det är också viktigt för mig att jag trivs där (det var det för övrigt också i mitt studentrum i Göteborg där jag bodde fyra månader och där jag nog aldrig varit så social och på språng, d.v.s. borta från mitt tillfälliga hem). Problemet med inredning som intresse och som bloggämne är att det lätt blir en sådan konsumtionshets av alltihopa – fast detsamma gäller väl i högsta grad även mode? Jag tycker dock att det är synd att inredning, så fort hemmet inte är 100 % loppisgrejer, lätt stämplas som något superytligt och som något man ägnar sin tid åt för att fylla sitt i övrigt fattiga liv. Det är den där värderingen i folks fritidsintressen igen, sportkläder och matredskap = ok, inredningsprylar = dålig konsumtionshets.

4 kommentarer

Filed under hem och inredning

4 responses to “36. Förlåt att jag tycker om mitt hem?

  1. Hur tror du att det skulle se ut om man analyserade korrelationen mellan inredningsintresse (som i att tycka om att piffa upp sitt hem för att trivas där) och att vara introvert/extrovert?

Kommentera

