34. The end of an era

Året var 2008, jag bodde i Göteborg och N och I kom resande från Majstranden och bodde hos mig en vecka (det var trångt, men det gick). Vi skrattade och skränade och festade – och de höll konstant på med något uttryck, nämligen It’s gonna be legen-wait for it-DARY! Jag fattade jag noll.

himymDet var Barneys uttryck förstod jag våren 2009, ur How I Met Your Mother, tv-serien som tog över där Friends slutat. Minus alla omtittningar på tidiga eftermiddagar när man låg hemma sjuk förvisso, men ändå; ett gäng vänner kring 30 år gamla, i New York, 20 minuters avsnitt med så väl en poäng med själva avsnittet som en längre intrig. Som satt på en bar i stället för på Central Perk, och med en person färre än i Friends.
Den här veckan sändes sista avsnittet någonsin. Det blev nio säsonger sammanlagt, och jag är den första att erkänna att de borde ha slutat för länge sedan, vid säsong fem kanske? Säsong nio har dessutom kännats vä-häldigt utdragen, även om serieskaparna har ansträngt sig för att knyta ihop alla trådar (fast var blev förklaringen till geten?!) och bjudit på så väl nostalgi som en slutlig twist. Jag vet inte ens om jag kommer att sakna serien, som sagt var dess glansdagar förbi för länge sedan, men ändå känns det stort att ha sett finalavsnittet av en serie som man följt/som följt en länge. Tidsmässigt, viktighetsmässigt, en trea efter redan nämnda Friends och så Sex and the City skulle jag säga.

Lämna en kommentar

Filed under film och tv

Kommentera

