16. Helgen* som gick

Igår firade vi våra födelsedagar och min examen med våra föräldrar. God mat, hög ljudnivå och härliga presenter, finfint!

Jag fick äntligen en Kay Bojesen-apa, varning för att den garanterat kommer att förekomma på var och varannan Instagram-bild i framtiden. Orkidén är Jonathans, jag frågade om skötselråd på Insta och fick en massa svar – alla olika. Så välkomna att delta i orkidédiskussionen om ni har lyckats (eller misslyckats) på någon front!

I dag städade vi upp efter festen och vandrade sedan till andra sidan Västerleden för att äta upp resterna hos M som också haft fest igår. Samt försökte prissätta våra prylar som vi äntligen ska sälja på loppis, försökte tänka enligt Muminmammans tips om att sätta ett pris och sedan ännu sänka det lite, men det känns svårt med vissa grejer. Hoppas vi får någonting sålt, har själv noll loppiserfarenhet men en kompis hade blivit stenrik på Toinen kierros i Hagalund så ni får hålla tummarna (eller ännu hellre gå och shoppa bort våra prylar) fr.o.m. 24.3, vi har hyrt ett bord för två veckor.

*) Fnissade åt Onekligens inlägg och framför allt kommentarsfältet där folk listar underliga/irriterande uttryck ur böcker som man aldrig skulle använda i verkliga livet. Fast någon irriterade sig på ordet veckoslut, själv tycker jag att ordet helg i mina syd-finlandssvenska öron låter stelt eller just rikssvenskt. Vad tycker ni? Eller har ni några bokliga hatuttryck att komma med?

4 kommentarer

Filed under dukning, fest, String

4 responses to “16. Helgen* som gick

  1. Intressant det där med helg vs. veckoslut. Jag har alltid sagt helg och det egentligen först nu på senare tid som jag har insett att finlandssvenskar i söder inte gör det. Som jag har uppfattat det verkar helg i södra Finland användas bara för olika högtider, typ julhelg och midsommarhelg. Har jag rätt? Det verkar vara en österbottnisk grej att använda helg framom veckoslut. Men så är vi ju så influerade av Sverige där i plattlandet. :p

    • Du har uppfattat det korrekt ja! Tror ordet ”helg” börjar sippra in lite mer i åtminstone min vokabulär, men det känns fortfarande som ett ”starkt” ord, typ som i helgdag d.v.s. röda dagar i kalendern, och då tänker jag inte på söndagarna

  2. Låga priser, låga priser. Även om man tänker sig att något är värt mer än det pris man har satt blir man inte särskilt glad ifall ingen köper det. Om det ändå är sånt ni vill bli av med kan man ju tänka sig att alla små euron man kan få är hemåt!

Kommentera

