8. Fyrtiosju vidriga procent

Så här internationella kvinnodagen till ära måste vi prata lite om att FYRTIOSJU PROCENT av kvinnorna i Finland har blivit utsatta för fysiskt eller sexuellt våld. 47 %!! Hälften! Sätt dig i en buss och räkna inte du men du, inte du men du. Se dig omkring i ditt tjejgäng och tänk att det kunde (och kanske är?) hälften av dem. Har du en syster – då har hon statistiskt sett blivit utsatt för våld om inte du har det. Din mamma, din kollega, din kusin, din granne.

Efter en stund slog det mig (no pun intended) att även jag räknas in till de där 47 %. En dag strax före jul för något år sedan (2011? 2012?) gick jag mot metron på Järnvägsstationen då en man som kom från motsatt håll när han passerade mig knäade mig för fullt i låret. Jag blev ju som tur inte skadad, och även om jag var arg som ett bi då (mannen hann springa iväg då trots att jag och en man som kom till min undsättning skrek efter honom) så är det ingen händelse som jag lagt någon större vikt vid. Men nu blir jag arg igen – jag vill inte höra till de där 47 procenten! Jag vill inte att h-ä-l-f-t-e-n av alla kvinnor i Finland ska svara jakande på fruktansvärda frågor som Har någon bränt dig? Försökt strypa dig?.
Vad gör vi åt detta förutom att skriva upprörda blogginlägg?

Lämna en kommentar

Filed under livet

Kommentera

