3. Att vara punktlig

Jag och många introverta delar en respekt för tid. Den är vår hårdvaluta. Eftersom vi vill hantera vår egen tid är vi ofta aktsamma om andras. När det är möten eller avgångar är jag aldrig sen.

– Linus Jonkman: Introvert. Den tysta revolutionen

Nu tror jag förvisso att det ligger mer än introverta drag bakom det faktum att jag själv alltid är i tid. Men visst passar det här citatet in på mig till hundra procent, och jag tycker det är oerhört respektlöst av människor att konstant försena sig till inbokade träffar. Att sedan några av mina närmaste vänner ofta gör sig skyldiga till detta är ju lite intressant i sig.

8 kommentarer

Filed under citat

8 responses to “3. Att vara punktlig

  1. Alltså, detta med introverta. Jag. Blir. Så. Provocerad. Borde blogga om det men rädd för att trampa på ömma tår. Är helt övertygad om att det finns folk som är introverta, men det används på ett så otäckt sätt. Som om introverta vore bättre än andra, mer omtänksamma (eller vad det nu kan vara). Jag förstår att utåtriktade lätt får uppmärksamhet, men. MEN. Så många men.

    Sorry för rant. Inte alls riktad mot dig som du säkert förstår! Jag är ju punktlig även jag och ack så extrovert.

    • Nej men så intressant, blogga gärna om det! Jag finner ämnet intressant, men är mer intresserad av det som psykologiskt fenomen, inte som ”uuh, utnyttja din inre introvert och bli en fantastisk tillgång i arbetslivet”. Därför tycker jag hittills bättre om Susan Cains bok, men jag har inte kommit så långt i Jonkmans ännu, så har orsak att återkomma.
      Men blogga!

      • babyjanes

        Skriv gärna om det Nina! Jag tycker också att ämnet är väldigt intressant. Jag har valt att stämpla mig själv som introvert bara efter att andra stämplat mig som konstig och onormal etc. Benämningen är lite som en räddning, som gör att det känns bättre att vara som man är när man faktiskt är lite konstig. Ju.

        • Förstår hur du menar Kristin, och jag tror absolut att det ligger nånting i att extroverta premieras mer i samhället och uppfattas som mer ”normala” många gånger. Borde verkligen läsa Cain för jag tycker hon verkar vettig. Jonkmans bok som Jessi nämner har jag bara bläddrat lite i än så länge, men jag får lite vibbar av att den mera kör spåret att introverta skulle vara mer kreativa, mer känsliga osv. i något slags försök att upphöja den introverte som bättre än den extroverte. Och det blir enligt mig ganska problematiskt. Jag förstår att det kan vara ett sätt att lyfta fram en personlighetstyp som ofta kommer i kläm, att samhället är anpassat efter utåtriktade och snabba personlighetstyper. Men det betyder ju inte att en extrovert inte skulle kunna ha behov av tystnad, bli stressad av sociala situationer, vara känsliga… ni förstår kanske.

          Nåväl. Borde uppenbarligen läsa bägge böckerna och sen blogga om det! Jätteintressant ämne även om det gör mig provocerad.

          • Jag tycker också det är viktigt och intressant att introverta koms ihåg efter decennier av extroverta ideal, och som sagt är det de psykologiska och kulturella aspekterna som intresserar mig, inte det där tramset som osar självhjälpsbok. ”Quiet” tenderar att på några få ställen känns lite väl amerikansk, men är enligt mig intressant läsning och troligen bättre för dig att läsa än Jonkman (som jag hoppas kunna läsa ut i dag, bara jag inte skulle hänga här på internet ;))

  2. Introverta vet jag alldeles för lite om, men att inte komma i tid…fy f*n. Det är så respektlöst! Jag kan nästan få lite panik kring risken att komma försent, kanske är det just därför det är så svårt att förstå hur man kan komma sent hela tiden…

    • Exakt, förstår inte hur de där människorna kan leva med den där stressen/paniken! Fast min teori är att de saknar den, eller åtminstone känner av den i klart mindre grad än du och jag..

  3. Pingback: Ledig, liksom | Panorama

Kommentera

