Den där om högar och yta.

Kotini pakollinen rumilus: Kasat. Olen ihminen joka pystyy tekemään kahdesta esineestä kasan.

You and me both, Anna-Liisa Hämäläinen (Koti ja Keittiös förra chefredaktör, i en intervju i tidningen nr 1-2/2014)! Ni vet hur man i inredningstidningar eller på Pinterest ser typ tidningshögar med ett doftljus/en minimal blomvas/en ångande tekopp på och ba: Åh vilket vackert stilleben! *repin* Konstigt nog ser de där högarna hemma inte alls ut som stilleben utan som… well, högar. Halvlästa tidningar, böcker jag ska blogga om, räkningar som ska betalas, ett Pirkka-recept jag inbillar mig att jag någon gång ska testa… Inte det minsta vackert faktiskt.

Fick förresten höra att man tror att det alltid är superstädigt och undanplockat hos oss. Vet inte om jag ska bli smickrad eller förskräckt över detta – försöker inte presentera någon falsk glänsande yta utan älskar helt på riktigt mina snittblommor från Pirkka och att duka fint med mina pappersservetter även en helt vanlig tisdag. Däremot har jag, tre sekunder innan bilden tagits, med 90 % sannolikhet flyttat undan just en sådan där ovan nämnd hög. Och även om jag tycker att Instagram också ska få visa den vanliga vardagliga sidan (minns att jag i somras t.ex. fotograferade mina ”chokladrutor” som mest såg ut som en ihopklibbad smet), så brukar jag sällan fotografera högen med lakan vi inte vikt in, eller de random kvitton som av någon kryptisk anledning lätt samlas runtom i Radhuset. Inte för att upprätthålla någon slags falsk fasad, utan för att jag helt enkelt inte finner det intressant och således värt att nämna/visa.

4 kommentarer

Filed under citat, hem och inredning

4 responses to “Den där om högar och yta.

  1. Jag har samma problem med högar. Jag hoppas innerligt att exilen till Munsknäs (ehehehehe okej, vi får jobba lite på kärleken till den nya stadsdelen) kommer att råda bot på det där. Visst blir man magiskt en jätte ordningssam person när man flyttar? Jag är ju en mor nu. så här kan det inte fortsätta!

  2. Dessa ständiga högar.

Kommentera

