TGIFM!

… det vill säga: Thank God I’m Filosofie Magister. Höhöhö.

Men skönt med fredag också – såklart! Ikväll får vi gäster och imorgon drar vi till Åbo för att hänga med vårt favorit-finskspråkiga par. Obs, vi har alltså bara de här finskspråkiga vännerna, annars brukar jag inte rangordna folk :P. Låter förresten väldigt finlandssvenskt äckligt att knappt ha finskspråkiga vänner (förutom utisgänget från Göteborg förstås), hur är det med er andra? Är era fester och middagar en enda språklig karneval?

11 kommentarer

Filed under livet

11 responses to “TGIFM!

  1. Jag har en finsk kompis men vi umgås sällan på tumis utan mer i ett större gäng, då pratar vi kanske 90 % svenska och 10 % finska. Men om jag tänker på t.ex. en fest med ca 40 pers så är det nog större chans att man pratar engelska än finska haha. Många som har engelskspråkig partner/kompis på besök från annat land.

    • Jo faktiskt, på fester är det snarare mer sannolikt att det är en utlänning än en finskspråkig på plats, vad skumt! Ok att man träffats i skolor/genom studierna, men ändå!

  2. Språklig karneval, oftast jo. Eller beror på. Senaste fest jag var på var helt finsk, förutom jag. Nästa fest jag själv ska ha kommer att vara en blandning av svensk-, finsk- och engelskspråkig.

  3. Mina kompisar är mest svenskspråkiga medan Pyry naturligt är finskspråkiga. Men eftersom hans kompisar blivit mina så kan jag säga att jag har mycket av bådadera :)

Kommentera

