Mitt 2013.

Januari
Joinade ett gym. Lovprisade podcasts. Hade en liten fling med färgen mintgrön. Skidade för första och enda gången detta år. Var hundvakt några timmar. Åkte på solsemester till Dubai. Månadens blomma: tulpan.

Februari
Sköna dagar i Dubai som dock inte var ett land för oss. Åt fastlagsbullar och spelade Candy Crush. Funderade på och lagade lite ”bloggmat”. Hade en kund som köpte 22 böcker. Träffade Christa IRL. Kände mig gammal då jag intresserade mig för kokböcker och Svenskt Tenn-brickor. Och då jag fick reda på att Madonna & Britney-kyssen skedde 2003, d.v.s. för tio år sedan (är fortfarande lite chockad). Månadens blomma: ranunkel.

IMG_3574

Mars
Nåddes av infon att Google Reader skulle läggas ner. I&Ms bröllop i Åbo, så roligt! Började räkna ner till sommarsemestern. Tyckte plötsligt om färgen gul. Var en sväng till Villmanstrand hos A, samt bokade flyg till Göteborg. Det var kallt, -15 grader en vecka innan månaden slog om till april. Firade in födelsedags med en fyra dagar lång födisfestival, bra grej! Sandra och hennes lika trevliga syster var i Helsingfors några timmar! Störde mig på folk som anser sig vara för upptagna för att hålla på med internet. Firade påsk på lande.

April
Det snöade andra veckan i april. Vi hade parmiddagar. Fick äntligen vara med i MinMorgons bokklubb, pratade om Taivassalos Svulten. Mias bok kom ut! Imperfekt hade tydligen bytt namn till preteritum. Blondinbella julistade sin graviditet. Köpte årets första nagellack och hade tandvärk. Firade vapp i Alberga och hemma hos oss.

minmorgonapril2013

Maj
Läste boken Quiet om introverta, intressant! Fotade våra körsbärsträd typ en gång  i timmen eftersom blomningen är så kort. Åt ute i trädgården. Min gradu opponerades för tredje och sista gången. Råkade köpa lösgodis samtidigt som Sofi Oksanen. Jonathan reparerade vårt staket samt snickrade några örtlådor. Jag åkte till Stockholm med mamma och det var soligt och roligt! Gladdes över String-hyllan (som vanligt) och att Pinterest fick en ny funktion som berättade om man redan pinnat en bild vid ett tidigare skede. Månadens blomma: körsbärsträd.

Juni
Biblioteksreservationerna blev gratis även i Esbo. Kisen föddes! Fotade Svenskt Tenn-elefanternas invasion av Radhuset. Åt jordgubbar. Pratade deckare i radio. 30 grader på jobbet. Var sjuk i två veckor och firade en förkyld midsommar i Amsterdam. Månadens blomma: syrenkvistar (Esbo) och pioner (Amsterdam).

Juli
Kom på att det är högsommar och att jag måste carpe sommaren.  Åkte båt och hängde på lande i alla fall, det var skönt som vanligt. Rolig grillfest i trädgården. Intervjuade Sara & Mats på Finncon. Åt jordgubbar och potatissallad med timjan. Målade staketet. Knarkade Bron och Orange is the New Black. Läste sista delen i Jonas Gardells aids-trilogi. Nya PS-häftena anlände.

Augusti
Äntligen semester, även om den till stor del tillbringades med näsan i tentboken. Ett hett Barcelona med goda tapas och en glad och icke-stressad man. Nådde upp till tusen följare på Twitter! Kusinbarnsdop och Lillebror och hans sambo åkte på varsitt utbyte. Jag lärde mig koka perfekt löskokta ägg. Började läsa 1 120 sidor Min kamp 6 och älskade Wool.

IMG_2871

September
Det onda i foten visade sig efter många om och men vara en fraktur och jag var a) förbannad och b) sjukledig en vecka. Listade lite bröllopstips. Årliga kräftisen och J&Ms förlovning! Kom igenom monstertenten och upplevde en helt sanslös lättnad. Åkte för femte gången till bokmässan i Göteborg, och skrattde mig fördärvad om kvällarna. Började tydligen rensa ur skåpen med tanke på loppis – något vi i skrivande stund fortfarande inte fått till stånd. Fick reda på att den absolut gradudeadlinen låg närmare än jag trodde och konstaterade att piskan nu skulle få gå från morgon till kväll.

Oktober
Bläddrade mycket i Synonymordboken. Ägnade mig åt nätshopping. Beställde äntligen nattduksbord, föga anade vi att det skulle ta exakt två månader innan de var upphängda på vår sovrumsvägg. Bokbabbel konstaterades vara Finlands näststörsta litteraturblogg och jag var väldigt stolt. Helsingfors bokmässa med bokcirkel mitt i gradustressen. Diggade gifs. Åkte till München för att hälsa på Lillebror, en kort men fin resa. Månadens blomma: krysantem.

IMG_3125November
Gårdstalko med skumpa. Åkte av och an till Tammerfors för att kolla på terrakottasoldaterna. Bloggade om det där med (bristen på) gemensam tid. LÄMNADE IN GRADUN efter handledningsrådd och panikskrivande där i slutet. Målade sovrumsväggen grå. Blev retweetad av Alex Schulman. Blev i ett dygn helt obsessed av statusgeneratorn på Facebook. Läste den efterlängtade Nyckeln. Utnyttjade en gratisnatt på Kämp.

December
Var i både november och december väldigt social för att försöka make up för den asociala graduhösten. Öppnade luckor i tre julkalendrar. Tog in julgranen redan vid andra advent för att hinna njuta av den länge, ett bra beslut! Försökte få in alla papper och ansökningar och underskrifter till universitetet. Nattduksborden kom äntligen på plats, halleluja! Månadens blomma: amaryllis.

Så att sånt. Fint med många resor igen, och att jag och folk i min omgivning på det stora hela mådde bra, men överlag inget personligt höjdarår då J jobbade massor och jag stressade med studierna. Hoppas på lite mer själslig harmoni och bättre jobbsituation för 2014.

Tidigare år: 2011, 2012.

1 kommentar

Filed under livet

One response to “Mitt 2013.

  1. Pingback: 2014, eller året då ingen längre orkade göra noggranna årssammanfattningar | Panorama

Kommentera

