Här var’e bröllopstips!

Nygifta Lotta Jung ger bröllopstips på sin blogg, håller med om de flesta så här två år efter vårt eget bröllop. Jag har några tillägg/tankar själv också, ping Smulan och Christa t.ex.:

dans

Gör det till er fest. Är ni inte pyssliga behöver ni inte gjuta 150 placeringsliljor i betong (det här är en true story!). Hatar ni bröllopslekar (som vi), se till att bestman & brudfrämmor vet om det. Etc. etc. Det är en speciell dag och det är roligt att vara mer uppklädd och sminkad än man någonsin annars kommer att vara. Samtidigt vill man ju se ut som sig själv också! En av våra gäster undrade faktiskt över att jag inte hade mer högklackade skor än jag hade på vårt bröllop. Nähe du, det är inte min stil och jag vill kunna gå och dansa hela dagen och natten!

I mån av möjlighet: ta bröllopsbilderna efter vigseln (även om det innebär att gästerna måste vänta på er). Vi tog våra bilder före vigseln, och även om det var ett bra sätt att få tiden att gå, syns det på bilderna att vi är nervösa. Den enorma lättnaden och glädjen efter vigseln, när vi stod med skumpaglasen i handen och kramade om alla gästerna, den hade gärna fått synas i våra bröllopsbilder!

Lime-passionscheesecaken från Konditori ph7!

Sov bröllopsnatten på hotell. Först tyckte jag att det var en alldeles onödig utgift, men jag är glad att jag tänkte om. Så mycket lyxigare att vakna upp på något fint ställe och njuta av hotellmorgonmål, än att vakna upp hemma och ba: Jaha, kul bröllop, borde vi köra en omgång tvätt kanske? Allt med epitetet bröllop- kostar extra, men försök tjata till er late checkout till kl.14 eller rentav 16, så hinner ni hänga lite på rummet, ta ett bad, uppdatera relationship statusen på Facebook eller vad man nu vill hitta på ;).

Och till skillnad från Lotta tycker jag inte att man ska åka iväg på bröllopsresa direkt. Man är helt galet trött efter bröllopet, så försök landa i vardagen skonsamt samtidigt som ni njuter av nya blingiga ringen, alla gåvor och alla gratulationer. Sedan har man fortfarande bröllopsresan att se fram emot, så att allt inte är över på en gång. Och på tal om bröllopsresa, om någon av er byter namn, se till att ni har pass och biljetter i samma namn. Vi åkte på bröllopsresa två månader efter bröllopet, då hann jag bra skaffa nytt pass och fick resa i nytt namn och första gången som Mrs A. Om ni ens är lite som Chandler & Monica (We want the stuff!) kan man med fördel droppa infon om att det är ens bröllopsresa t.ex. vid check in och när man bokar hotellen. Nimimerkillä Fick champagne på flyget och kakor på Bali :P.

4 kommentarer

Filed under bröllop

4 responses to “Här var’e bröllopstips!

  1. Jag tycker igen att det var jätteskönt att ta bilderna innan vigseln så att vi int behövde låta gästerna vänta! Och bröllopsresa direkt är också bäst enligt mig. Tänk så olika man är :) Men det är ju just det, att man skall gifta sig på SITT sätt och göra hela grejen som man vill ha det som är bäst.

    • Haha! Jo, vi tänkte också att det skulle vara praktiskt att ta bilderna före vigseln just för att vi hade tid och sedan kunde hänga hela tiden med gästerna! Men med tanke på bilderna tror jag inte att det var den bästa idén, eller sen är vi helt enkelt inte så fotogeniska :P Plus att alla såklart gör som de vill, och att både du och jag bara har ETT bröllop som erfarenhet :D

  2. Hahha, tack för tipsen! Det där med att sova på hotell var det första jag tänkte på, tycker det skulle kännas alldeles för tråkigt att vakna upp hemma i röran. Huj.

Kommentera

