Why you no like Esbo, Philip Teir?

Det kändes inte som ett liv i Esbo innehöll några vidare framtidslöften.

… skriver förresten Philip Teir i sin nya (supersnygga!) roman Vinterkriget. Bah! Dubbelbah eftersom en novell i hans tidigare bok Akta dig för att färdas allt för fort heter ”Vi hade ju kommit överens om att aldrig flytta till Esbo”. Dock att Teir ju inte har någon erfarenhet av denna ljuva stad, t.ex. tror han/en av hans karaktärer att Esbobor handlar i Jumbo. I Vanda. Det gör vi ju faktiskt inte.

5 kommentarer

Filed under böcker, citat

5 responses to “Why you no like Esbo, Philip Teir?

  1. Sidu för Jakobstadsbor är det ingen större skillnad på Esbo och Vanda, allt ligger ju där nånstans kring huvostaan. ;)

    • Jag märkte det :P Och sen tycker ni vi är dumma som kallar allt från Lappfjärd till Kokkola för Österbotten ;)

      • Men det är ju Österbotten -ish. Inte ens jag har koll på vad som hör till Österbotten, Mellersta Österbotten, Norra svenska Österbotten o.s.v. Däremot tycker vi (ja, nu talar jag för alla österbottningar ;)) att ni är dumma när man berättar att man är från Österbotten och alla automatiskt tror att man är från Närpes, eller åtminstone talar som en närpes. :p

        • Nåmen det har jag aldrig trott! Däremot har jag eventuellt gjort mig skyldig till att försöka prata någonslags wannabe-dialekt med inslag från typ hela området. Knappast vackert att lyssna till :P

          • Nå nej, det vet jag. :) Precis som jag inte kan tala för alla österbottningar, så kan man inte heller dra alla nylänningar över samma kam. Men det har faktiskt hänt mig flera gånger det där med närpesiskan. Det är bara att sucka djupt – varje gång. Fördomar finns åt båda hållen, tror dock att det mest handlar om folk som inte rört sig så mycket annanstans än i hemknutarna. Det är därför ÅA är så bra, här möts vi från alla Svenskfinlands hörn. :)

Kommentera

