Ibland är det svårt med rubriker. Men det handlar om jobb alltså.

Tyckte precis som JoÖ att Hannah lät naiv i senaste avsnittet av H&A-podcasten då hon pratade om att hennes slitande på jobbet när hon var yngre inte hade gett henne något. Men ööh. Klart det har! Speciellt eftersom hon ännu jobbar kvar inom samma bransch, fast som egenföretagare nu. Erfarenhet fick hon, nätverk och troligen även cash för att kunna starta eget. Kan ibland bli irriterad på hur egenföretagare själv ibland verkar vifta bort vilket slit det måste vara eller åtminstone ha varit. Respekterar dem som startar eget, men tycker t.ex. Blondinbella ger en lite skev bild av det hela. Jo, hon har jobbat skithårt, men det är inte som om det skulle funka för alla, som om alla borde hoppa av gymnasiet, satsa på det de kan och sedan vara miljonärer efter tre år? Eller är det bara jag som inte alls kan tänka utanför ramen?

Också Kristin skriver om jobb i dag, drömjobb. Jag drömmer väl om att hitta annonsen som beskriver ett jobb som skulle passa just mig. Ibland har jag gjort det också, och rentav blivit kallad på intervju, men sedan har det stupat på något. Känns ändå skönt att hitta de där annonserna, för om det är något jag har insett så är det att det finns en massa random jobb man inte tänker på eller ser. Vad gör alla superokända människor hela dagarna liksom?

3 kommentarer

Filed under jobb

3 responses to “Ibland är det svårt med rubriker. Men det handlar om jobb alltså.

  1. babyjanes

    Jag får också jämt ångest av blondinbella.se. Strong tjej. Men jag kan sitta hemma i pyjamas och bläddra igenom hennes blogg, 30 inlägg på en gång, och känna att vad är mitt liv jämfört med hennes. Men hon och jag kommer från helt olika förutsättningar, och dessutom är hon en arbetsnarkoman som gillar pengar, och jag någon typ av go-with-the-flow-hippie.

    • Hon är otroligt fascinerande på så många sätt, men man ska nog inte få ångest av henne, för jo, varken du eller jag är särskilt lik henne :D Och en annan sak som stör mig med henne är att hon hade förutsättningar – må så vara att hon nu brutit med sin pappa men han kunde sin sak (?) och hjälpte henne och de verkar ju inte vara direkt fattiga heller (hon bodde ensam i nån kämppä som 16-åring etc.)

      • babyjanes

        Jep jep, I feel you. Och med tanke på det har jag alltid himlat med ögonen då hon sagt i intervjuer att vem som helst kan göra det här om hon kan. Det verkar som om hon tar väldigt mycket förgivet… Ja, sen vet jag ju att om jag plötsligt blev väldigt rik skulle jag aldrig sätta pengar på manikyrer och pedikyrer och allt sånt som helt klart är sån vardagslyx som hon verkar ha varit van vid sen tidigare.

Kommentera

