Hur mycket visar bloggen av verkligheten (och eventuella barn)?

Det diskuteras en hel del om verkligheten vs blogg-verkligheten, och vad man ska visa eller inte visa när det gäller barn just nu. Intressanta och svåra frågor tycker jag! Sådär alldeles snabbt kan jag väl säga att jag nog tror att den här bloggen ger en ganska bra bild av vem jag är och vad jag håller på med, även om alla känslor/nyanser/tankar och upplevelser naturligtvis inte är med. Av orsak eller annan. Det är väl självklart egentligen, men ändå verkar det vara något som folk (och då kanske främst de som själva inte bloggar?) glömmer bort.

Kring det där med barn på bloggen får och bör alla såklart göra som de själva tycker, och jag vet själv heller inte hur jag kommer att göra om vi får barn i framtiden. Dessutom tror jag att jag – som gravt sociala media-beroende/-intresserad – är mer öppen inför tanken att ”visa allt” än J är. Samtidigt tycker jag att det vore ganska konstigt att lämna barnet helt utanför bloggen, skulle jag ha barn så vore det ju en alldeles enorm del av mitt liv/vem jag är. Plus att barn av i dag växer upp med sociala media som något självklart, det kan vi födda på 80-talet eller tidigare ha svårt att relatera till. Kompromissen att inte visa ansiktet eller skriva ut hela/riktiga namnet är en lösning många, framför allt storbloggare, tagit till. Man måste ju se det i proportion också: Blondinbella har utsatts för stalkers och hotelser, det tror och hoppas jag att ingen i lilla finlandssvenska ankdammen har gjort. Klart är i alla fall att många verkar blogga mindre om sina barn ju äldre de är.

2 kommentarer

Filed under www

2 responses to “Hur mycket visar bloggen av verkligheten (och eventuella barn)?

  1. Jag tror att jag kommer att blogga om Kisen om jag orkar sen, men tror inte jag kommer att sätta upp alltför mycket bilder. Instagram kommer säkert att bli lite bebisflöde för där delar jag inte med så många. Inte för att min blogg läses av så många men det arkiveras ju på så många ställen, t.ex. Staten har sparat några versioner av min blogg, var inne på nationalbibban och kollade i samband med en digikurs och sen finns det där jenkkiaekivet som sparar allt. Nå låter jag som värsta paranoida foliehattssportaande rednecken men man vet ju aldrig…

    • Jag tror också att du kommer att blogga om Kisen :) Det verkar vara fler som tänker att Instagram är ett mer låst forum och där ”flashar” bilder av annars ”hemliga” barn

Kommentera

