Den magiska morotskakan.

Ni börjar väl bli en del nu, som fått smaka på den här kakan. Alltid en succé! Receptet har jag fått från N, och många är de styrelsekvällar i Åbo vi fick njuta av den här skapelsen. Sedan flyttade jag ifrån Åbo (och N) och blev tvungen att börja baka den själv. Men den är inte alls svårbakad, förutom för mig som är vrålallergisk för råa morötter, så det är alltid J som får skala och riva dem. Men resten har jag gjort själv, inklusive vimplarna såklart.
Testa! Jag lovar att ni inte kommer att ångra det!

20130413-191946.jpg

4 ägg
4 dl socker
4 dl vetemjöl
2 tsk kanel
2 tsk matsoda
1/2 tsk vaniljsocker
5 dl riven morot
2 dl rypsolja

Glasyr:
150 g färskost (jag har använt 12 %-ig Philadelphia)
90 g smör
4 1/2 dl pudersocker
3 tsk vaniljsocker

Vispa ihop ägg och socker till skum. Blanda ihop torra ingredienser och lägg i tillsammans med morot och olja. Häll i en ugnsform och grädda 30 min i 200 c. Låt svalna.
Värm smör och färskost så att de mjuknar, men låt dem inte smälta helt. Sikta i sockret och blanda så det blir en jämn massa. Bre på kakan. Kakan smakar bäst om man lägger den i kylen några timmar före servering.

2 kommentarer

Filed under mat

2 responses to “Den magiska morotskakan.

  1. Morotskaka är såå gott! Tror att det är aldrig fel att bjuda på det :)

Kommentera

