Powernap-illamåendet.

Medan jag stökar på i köket och förbereder mat för dagens och morgondagens middagsbjudningar kan ni kanske berätta för mig varför man jag blir illamående*och börjar frysa efter att jag har sovit en stund på dagen? Blodsockerfall vore ju en logisk förklaring, men då jag har testat att äta före har det inte gett några resultat. Och då sover jag bara 0,5-1 timme ungefär. Mår heller aldrig illa om morgnarna, då jag sannerligen sovit längre/varit längre utan mat. Det enda liknande jag kan komma på är ifall jag blir väckt efter några timmars sömn, t.ex. om J kommer hem från en fest. Då kan jag också bli våldsamt illamående.
Skumt.

*) Obs, ej gravid!

7 kommentarer

Filed under hälsa

7 responses to “Powernap-illamåendet.

  1. Det är något konstigt det där med att sova på dagen. Jag blir inte illamående, men jag fryser något förfärligt och är på uruselt humör när jag vaknar.

    • Faktiskt konstigt, rubbar hela balansen! Kanske kroppens sätt att signalera att man är lat? :P (även om det är rätt så nödvändigt för oss med vrål-morgonturer)

  2. Hur länge mår du illa? Kanske det har med blodtrycket att göra, pulsen och sånt blir ju lägre när man sover och blodet ”drar” sig från extremiteter för att spara energi så det är ju inte så konstigt om man får kallt t.ex. Men illamående vet jag inte, lågt blodtryck kan ju leda till svindel och sånt. Till mig brukar tupplurar ofta (också före nuvarande tillståndet) leda till att jag int kom upp på flera timmar. :D heh.

    • Ja, frysandet är lättare att förstå, har också ganska dålig ääriverenkierto och får lätt kalla fingrar och näsa typ. Illamåendet går tack och lov över rätt snabbt, brukar ta en tugga knäckebröd eller dricka en kopp te

  3. Jag mår också alltid illa när jag powernapar! Sjukt skumt. Mår i och för sig väldigt illa av allt möjligt, extremt lätt för att bli åksjuk/sjösjuk och mår alltid superilla om det gått för länge mellan måltiderna. Men ändå! Samma här!

    • Superkonstigt, men ”roligt” att höra att vi är fler. Tack och lov blir jag sällan åksjuk el.dyl., har himla obehag för illamående/spyende!

  4. Pingback: Knäckebrödstupplur | Panorama

Kommentera

