Tankar.

1. Jaja, världens största i-landsproblem egentligen, men likt 90 % av västvärlden min Twitter-feed rasar jag över att Google ska stänga ner Reader den första juli. Helt oförklarligt. I smyg hoppas jag at folks upprördhet ska få Google att ändra sig, så som Instagram ändrade sig gällande rätten till bilderna.
2. Kaj Korkea-Ahos kolumn om näthat och Tahdon 2013 i HBL, läs den! Pratade en gång med en kompis om hur Korkea-Aho, sen han kom ut, verkar ha axlat rollen som de homosexuellas språkrör i Svenskfinland. Det sorgliga är ju att det/han behövs.
3.
För en tid sedan var det en bekant som drog ärt i näsan över att jag använde ordet kompis då jag enligt hen borde ha sagt vän. Jag hade definitivt inte lagt någon värdering i ordet då, men kanske kan man säga att alla mina vänner är mina kompisar medan alla kompisar inte är mina vänner? Hur tänker ni? Min moddalärare i gymnasiet sa iaf att jag inte ska skriva ordet kompis i studentexamen eftersom det talspråkliga rimmade illa med mitt språk i övrigt. [Slut på ”fun” fact]

2 kommentarer

Filed under livet

2 responses to “Tankar.

  1. Men vad var alltså felet med kompis? Vad är skillnaden? Själv tänker jag kanske att kompis låter lite barnsligare än vän, och att vän möjligen är någon som står en lite närmare. Eller?

    • Den här typen tyckte iaf att kompis är mer casual, att vän är närmare. Och jag tänker nog lite i de tankegångarna också, men som sagt ingen desto större värdering eller konsekvens i mitt användande av det. Kan säga kompis om någon som är en nära vän också?

      Nu låter det ju förresten som det var vännen som blev upprörd, det var det inte :)

Kommentera

